Ni hittar hos i lokalerna strax bakom COOP Extra i Östhammar.

Vid frågor ring oss på 0173-124 30

Mercury F115 EFI

Tystare än konkurrenterna.

Mercury 115 FourStroke är tystare än konkurrerande 115 hk fyrtaktare över hela varvtalsregistret.

 

  • Vid tomgångskörning är Mercury fyra decibel tystare än konkurrenterna – den konkurrerande utombordaren är 25 % mer högljudd.
  • Under marschhastighet när samtal mellan personerna i båten normalt sker genererar den konkurrerande utombordaren nästan 15 % mer buller.
  • Vid full gas är Mercury-motorn mer än åtta decibel tystare – konkurrenten är 50 % mer högljudd.

 

Tester utförda av personal vid Mercury PD&E NVH i Mercury Marines halvekofria kammare (ljudlabb).

 

Kraftfull och effektiv. Mindre vikt och större slagvolym betyder att Mercurys nya’75–115 FourStroke-motorer genererar vridmoment i överflöd och omedelbar kraft. Eftersom de inte måste arbeta lika hårt som tyngre motorer eller de med lägre slagvolym gör dessa motorer att båtar planar ut snabbare, accelerera bättre och ger optimal bränsleeffektivitet i marschfart.

 

Större fotavtryck. Den större Command Thrust-växelhuset lämnar ett större fotavtryck på vattnet, vilket ger mer kraft för att kontrollera din båt. Den större torpeden kan i kombination med en propeller med större diameter enklare lyfta en tung båt i rätt plan och hålla den där vid lägre hastigheter, utan att detta påverkar topphastigheten.

 

Bekymmersfritt. Samma livstidsunderhållsfria ventildrivningsdesign som finns i våra 150 FourStroke-motorer, gör 75–115 hk FourStroke-utombordarna otroligt hållfasta.

 

Mjukare än konkurrenterna. Mercury 115 FourStroke avger mindre vibrationer och går mjukare genom vattnet än konkurrerande 115 hk fyrtaktare.

 

  • Vid tomgångskörning framåt är Mercurys vibrationsnivå i förarsätet upp till 50 % lägre än med den konkurrerande utombordaren.
  • I akterspegeln avger den konkurrerande utombordaren nästan fem gånger mer vibrationer än Mercury-motorn, både i marschhastighet och vid full gas.

 

Tester utförda av personal vid Mercury PD&E NVH på Mercury Marines testplats och med motorerna monterade på en 2013 års Bayliner 170.

 

Specifikationer

 

Hk/kW: 115 / 85.1
Motortyp: Enkel överliggande kamaxel (SOHC) med 8 ventiler, Rak 4-cylindrig
Slagvolym (l): 2.1
Varvtal vid full gas: 5000-6000
Luftinsug: Prestandatrimmat spiralinsugningsgrenrör
Bränsleinduktionssystem: Datorstyrd elektronisk bränsleinsprutning (EFI) med multiportfunktion
Växelströmsgenerator ampere/Watt: 35 ampere/441 watt med vattenkyld spänningsregulator
Rekommenderat bränsle: Blyfri 90 RON minimum
Rekommenderad olja: Mercury FourStroke-olja 10W-30
Varningssystem för motorskydd: SmartCraft motorskydd
Kompatibel med SmartCraft digital teknologi: Ja
Startar: Elektrisk Smart Start
Kontroller: Mekanisk gas & växel
Styrning: Hydraulisk servostyrning, Kompatibel med stor rorkult, Mekanisk utformning med dubbla kablar
Axellängd: 508 mm
Utväxlingsförhållande: 2.07:1
Torrvikt *Lättaste modellen på marknaden: 163 kg
CARB-stjärnbetyg: 3
Cylinderdiameter och slaglängd: 3.5 x 3.2″ / 90 x 81 mm
Tändning: SmartCraft ECM 70 digitalt induktiv
Bränslesystem: EFI (Electronic Fuel Injection = elektrisk bränsleinsprutning)
Kylsystem: Vattenkyld med termostat
Växelspak: F-N-R
Val av växelhus: Standard
Trimvinkelsystem: Power trim, ”Power Tilt”
Avgassystem: Genom propeller
Trimvinkellägeni grunt vatten (grader): 20
Färg: Phantom Black
Smörjningssystem: Våt behållare
Oljekapacitet: 5.5 qts / 5.2 l
Maximalt trimvinkelomfång: 22° (-6° till 16°)
Maximal lutning: 70° (-6° till 64°)

 

Bilder samt texter från Mercury

Visa ditt intresse